2012. június 17., vasárnap

Cseresznyés crumble, morzsasüti

 Az utolsó falatok

Az utóbbi héten kétszer is készítettem kefíres, mákos, cseresznyés sütit. Ma is mindenképp valamilyen piros gyümölcsös finomságot akartam készíteni, ám ez alkalommal valami gyorsat és könnyűt. Olyat, ami illik az első kánikulához, egy desszertet.

Hiába tódultak lelki szemeim elé piros-fehér, tejszínes krémmel tálalt cseresznyekelyhek, sok-sok túróval sült málnás calufoutis, linzertésztaágyon, citromos tejfölben sült málna, az egyik legkedvesebb vendégem miatt ezt ma ki kellett vernem a fejemből.
Az egyik ilyen kép mégis megmentett egy fél órányi tűnődés után, mert a cseresznyeragura kanalazott mascarpone krém tetején morzsát is láttam. Megvan, itt az ideje a morzsasütinek. Erre bizony régóta készültem, mindig is szimpatikus volt a recept. Angol eredetű süteményről beszélgetünk itt és ha angolosra szeretnétek venni a figurát, készítsétek mondjuk rebarbarás crumble-t.
Rögtön a második gondolatom az volt, hogy a ropogós tésztakabát egyik alapja a zabpehely lesz. Nem sokat teketóriáztam, elolvastam 1 azaz egy receptet - történetesen Ritától -, átgondoltam az arányokat, hogy én mit szeretnék és már magoztam is a cseresznyét. 

Hozzávalók 3 személyre:
3 marék érett cseresznye (olyan fekete volt és édes és nagyszemű...)
fahéj (és őrölt szegfűszeg, szegfűbors)
vaníliám sajnos nem volt, pedig nagyon illik ide
1-2 löttyintés finom vörösbor
3/4 csésze zabpehelyliszt
1/4 csésze zabpehely elmorzsolva
kb. 1 evőkanálnyi szezámmag és/vagy lenmag
kb. 3 evőkanál sötétbarna nádcukor vagy ahogy teccik
5-6 dkg vaj

1) A zabpehelylisztet, a zabpelyhet a magokkal és a cukor felével összekeverem, a hideg vajjal gyorsan összemorzsolom és beteszem a hűtőbe.
2) Közben a megtisztított, kimagozott cseresznyét a cukor másik felével, a fűszerekkel és a borral röviden megpárolom.
3) Egy csinos hőálló tálat előveszek és a gyümölcsöt belekanalazom a leve nélkül. Erre egyenletesen rámorzsolom a "tésztát" - nem kell szépen - és már mehet is a sütőbe 180 fokon. Gyorsan sütöttem, amíg nem pirult ropogósra a tészta.

Engem elsőre meggyőzött, nem kell még egyszer biztatni, hogy ilyet készítsek. Az édes-fűszeres, sült gyümölcsragu és tetején a ropogós kabát nagyon szépen kiegészítik egymást. Amitől tartottam, nem következett be: több óra után sem puhította meg a tésztát a gyümölcs leve.

Gondolatok a következő morzssütihez:
Kisebb hőálló edénykékben önállóan tálalható, csinos desszertet készíthetsz, vendégvárónak tökéletes.
A gyümölcs és tészta arányait változtatva süteményként vagy desszertként tálalhatjuk. Ha először megágyazol a sütőtálban a tésztával, a reszelt linzerhez hasonlatos süteményt készíthetsz. Ez az. Miért ne kezdhetnénk így és tehetnénk hozzá túrót is a gyümölcs mellé? Húúú, ez remekül hangzik. És tessék: rákerestem a "cheese crumble"-re és találtam is egy gyönyörűséges epres crumble-t, ami egy pite, egy csízkéjk és a crumble házasításából született. Csodálatos.
A szezámmaggal nagyon finom volt, ajánlom nektek is. A különböző olajos magvakkal is jól variálható az összetétel.
Jövő alkalommal a tésztába is teszek egy kis fűszert, miért ne?
A Rita által javasolt arányok szerint a vaj miatt nagyon zsíros lett a tészta. Szerintem. Persze kell, hogy a vajban megpiruljanak a hozzávalók és a gyümölcsök alá sem árt némi nemű zsiradék, de legközelebb csak az itt is javasolt 5-6 dkg-ot fogom hozzáadni. Ahogy morzsoltam, érzés szerint kevésbé zsíros és egy kissé morzsalékosabb tésztára számítottam.
A gyümölcsragut jól leszűrtem és a leve is elpárolgott a gyors sütés közben. Nem bánnám, ha egy ici-picivel szaftosabb maradna.

Azt hiszem, egy kanál vaníliafagylalttal csodás lehet, mert ma is kihűlve kanalaztuk. A szilvás, szegfűszeges és a sárgabarackos, fahéjas, mandulás crumble érdekel most a leginkább. De egy hideg téli napon egy rumos, almás, mazsolás, vaníliás, fahéjas változat kellően felmelegítheti az ember lelkét.

Gyors, finom, nagyon finom állagú, egészségesebben elkészíthető, gyümölcsös, ráadásul idénygyümölcsökkel jól variálható ízlés szerint. 10/10 pont. Velem biztosan nőtt egy fővel a méltán népszerű crumble rajongótábora. Ja, igen, Édesanyám is csatlakozott, rögtön az első kanál után.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...