2012. április 24., kedd

Medvehagyma krémleves


 Egyszer csak meglepetésképp kaptam egy zacskó frissen szedett medvehagymát, aztán pár óra múlva mellé a kérést, "ha csinálsz valami finomat, akkor majd szóljál". Vagy valahogy így: "Hogyan kell csinálni a medvehagymakrémlevest?" Nos, egy ilyen kérésnek, kérdésnek nem lehet ellenállni, ugye, és már jött is az automatikus válasz: krumpliból főznék krémlevest és egy jó adag medvehagymát tennék hozzá. Aztán persze borsót is. Annak ellenére főztem ott elméletben, a folyosón, a lépcsőfordulóban merengve, hogy még nem volt dolgom a medvehagymával. (A történettel pedig azóta adós vagyok ...)

Tavaly tavasszal is csak néztem: minden rendes gasztroblogger előrukkolt a saját medvehagymás receptjével a levesektől kezdve a pestón át a tésztákig bezárólag. Idén sem történt másképp. Már a nagy cégek is belevágtak: épp most láttam egy reklámújságban valami mélyhűtött ételt medvehagymával. Bevallom, eddig nem hozott annyira lázba a sok recept, talán Limara pogácsájába haraptam volna bele szívesen.
Szóval még nem volt dolgom a medvehagymával, most mégis ott ültem egy szép köteggel, amit ajándékba kaptam. Úgy szedték és hozták nekema zalai erdőkből :) Jól van, akkor ismerkedjünk meg és kezdésként, barátkozólag beleharaptam a friss, puha levélbe. Ez igen, gondoltam, ebben van valami... Milyen friss és ízletes. Hogy lehet egy törékeny zöld levélnek ilyen intenzív fokhagymaíze ...  Most már tudom, miért lehet érte rajongani.
Nem tudtam viszont, hogyan fog viselkedik bizonyos mennyiségű medvehagyma, ezért öreganyáim után szabadon, gondolomformán kezeltem. Nem olvasgattam utána (még a mai napig sem), ki hogyan csinálja, így mentem az első spontán elképzelés után.

Hozzávalók kb. 4 személyre:
4 közepes krumpli
4 nagy marék zöldborsó
egy laza marék medvehagyma
esetleg egy fél vagy egész pohár tejföl

frissen őrölt fehérbors

1) A megtisztított és felkockázott krumplit annyi vízben tettem fel főni fedő alatt, hogy kb. egy ujjnyi víz lepte el a darabokat. Sóval, frissen őrölt fehér borssal ízesítettem.
2) Mikor félig megpuhult, hozzátettem a borsót is és utánaizesítettem.
3) Közben a medvehagymát átnéztem, megtisztítottam, vékony csíkokra vágtam és mielőtt lezártam volna a gázt, 2-3 percig forraltam a zöldségekkel együtt.
4) Aztán elő a merülőmixert és átmixeltem az egészet. Ha szeretnéd, ennél a pontnál hozzákeverheted a tejfölt. Szerintem krémesebbé, lágyabbá teszi.

Lisztet nem tennék bele, mert átmegy főzelékesbe. Próbálkozz a zöldség és a víz arányával, hogy kiderüljön, milyen állagú krémlevest kedvelsz a legjobban. Én a sűrűbb állagot kedvelem.
A medvehagymát nem akartam hosszan főzni, hogy az ne menjen a vitaminok és ásványi anyagok rovására. Így ez a mennyiség nagyon intenzívvé tette a levest. Jó ízzel kanalaztam, mert tudtam, hogy tankolom a vitaminokat, de nekem 2 tányér bőven elég volt belőle, kielégítette az ízlésemet.

Olvass tovább a Házipatika oldalán arról, milyen gyógyhatásokkal bír ez a szerény kis növény és arról is, hogyan ismerheted fel az erdőt járva. Fontos, hogy ne keverd össze hasonló levelekkel.



Engedjetek meg még egy szempontot: tépd le a leveleket, de a gyökerekre vigyázz, ne húzd ki őket, hogy jövőre is ugyanúgy szedhess a káprázatos, fokhagymaillatú levélmezőkről az éledező tavaszi erdőn.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...