2013. május 29., szerda

Babos quesadilla

Babos, paradicsomos quesadilla saját készítésű tortillával 
és az alkalommal guacamolével 

Mit is főzzek, mit is főzzek? - tanakodtam. Mert volt rá vagy 20-30 percem a vacsora előtt. Vásárolni nem voltam, a főzésre nem készültem már vagy egy hete. Vagy kettő-három? Nos, igen, ebben a hónapban körülbelül két marék rizsre futotta tőlem a konyhában, de persze a nagy kedvenc sonkás, spárgás omlettről sem feledkezem meg, hisz a rengeteg teán kívül tényleg nem főztem semmit. Szintén egy gyors, esti vacsorakészítés során született.

Szóval se elképzelés, se alapanyag. Gyors keresgélés - "gyors vacsora" -, gyors inspiráló olvasás - mi van a kamrámban és mi az, ami nem annyira nagyon egészségtelen? Képtalálatok: quesadilla a Dining Guide-tól. Csodás. Spenót? Nincs. Más zöldség? Babkonzerv? Mexikó = bab. Nos, kürölbelül ennyi idő alatt döntöttem el és zongoráztam le magamban a mai vacsora receptjét és elkészítési módját.

Kb. fél óra alatt tálaltam - egy macskaetetéssel megspéklve bruttó 40 percembe került az egész hadművelet. Mert a közben hazaérkező Főkosztos konstatálta, hogy bár az illatok ígéretesek, kaja még sehol - és haláli nyugalommal sütött magának 2 tükörtojást, majd elfogyasztotta a tegnapi vargányás krumplifőzelék maradékot. (Tényleg, tegnap is főztem és azt is megosztom majd).

Hozzávalók 2 nem túl éhes főre: 
1 vörösbab konzerv
2-3 evőkanál extra szűz olivaolaj
1 kis fej hagyma
3-4 gerezd fokhagyma
5-6 teáskanálnyi paradicsompüré

pirospaprika (egyenesen Kalocsáról, házi, bizony)
csípős pirospaprika, alkalom adtán csili kicsumázva, apróra vágva
oregano (a kertemből, gyönyörű nagy bokor)
majoranna
zellerzöld
kb. 2 marék reszelt sajt (de nem 1000 forintos pizzafeltét vagy hasonló, hanem valami finom sajt - nálunk Karaván Gomolya maradék került elő a hűtőből)

A tortillához:
7,5-7,5 dkg finomliszt és kukoricaliszt
csipet só
7-8 ml langyos víz

A mártáshoz avokádó híján:
1 pohár tejföl
1 pici só
1 gerezd fokhagyma
kb egy maréknyi nyers uborka almareszelőn lereszelve

1) A konzerv babot lemostam, leszűrtem és villával gondolomformán összenyomkodtam.
2) Az olajon megfuttattam a felaprózott hagymát és fokhagymát, majd összekevertem a babbal, egy kis paradicsompürével, amíg el nem érte a tetszetős állagot, fűszereztem a kedvem szerint. Mindez kb. 10 percig tartott.
3) Közben meghámoztam azt a maradék 10 centis uborkát és belereszeltem egy fokhagymagerezd társaságában a sós tejfölbe. Kb. 3 perc.
4) Elkészítettem a tortillatésztát a már ismert módon, de ez alkalommal nem vártam, hanem frissen nyújtottam, sütöttem. Egy főre 2 tortillát szántam. Ez ismét kb. 12-15 perc volt.
5) Miután a második tortillát átfordítottam a másik oldalára, egyeletesen eloszlattam rajta kb. egy marék reszelt sajtot. Így együtt pirult tovább a tortilla és a sajt kb 1-2 percig.
6) Ezt kicsúsztattam egy tányérra, ráügyeskedtem és eloszlattam rajta a fűszeres bab felét, majd egy határozott mozdulattal rákerítettem és rányomtam a kalapját, a már kész tortillát.
7) A tetejére kanalaztam a tejfölös mártást, ami talán nem túl autentikus, viszont sikerült elosztanom egyeletesen és a friss íz és állag remekül kiegészítette a fűszeres babot. Általában vékonykára, kb. 1 centi vastagra készítik, amit tortaszerűen cikkekre vágnak. És ezt kihagytam és egy jófajta tenyérnyi szendvicsként tálaltam.

Ahogy eszegettem, tovább gondolkodtam egy kicsit ezen az ételen. Ez is a tortilla egyik változata, elég gyakori, ha jól tudom. Vajon miért jellegzetes, más mint a többi tesó? Szerény spanyoltudásom azt súgta, hogy a nevében is kereshetném a választ és tényleg: a quesadilla a tortilla és a queso spanyol szavak összetétele, azaz tortácska és sajt. Legközelebb több figyelmet szentelek a sajtnak, azt hiszem.
A torta spanyol szó kerek süteményt jelent, amit a mexikóiak átvettek és évszázadokon át újra és újra átértelmeztek, így született a sok finomság. A mexikói tortilla nem keverendő a spanyol krumplis (zöldséges) tortillával, (amit szintén el szoktam készíteni).

Csodás volt, nagyon élveztük az állagokat, az ízeket. Máskor is szívesen készítem. Előnyére válik az is, hogy gyorsan és évszaktól függetlenül elkészíthető. Vegetáriánusoknak, vegánoknak (avokádókrémmel, viszont sajt nélkül, bocs) remek fehérjeforrás.
Barátokkal közös főzőcskéhez, vendégeknek látványkonyha, amihez a babpürét előre elkészíteném.
És bizony ez volt az utolsó főzőcském az un. "kicsikonyhában". Hamarosan jön "A Konyha"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...