2010. május 28., péntek

Belga almás sütemény

Nagyon kedvelem a gyümölcsös sütiket, vadászom is őket. Ez itt egy jól sikerült recept, amit találtam és persze kicsit megvariáltam. Íme, az eredeti - köszönet Zoekának - és az én változatom is. Bár nincs igazán almaszezon, de azért megsüthető bármikor. Az is vonzóvá tette, hogy nincs bent zsiradék.
Delcsi is megemlékezett erről a finomságról. Ő is megvariálta. Lehet matekozni, hogy végül miből és mennyi kell.

Hozzávalók az eredeti recept szerint:
3 egész tojás
30 dkg cukor
30 dkg liszt
1 cs. sütőpor
1 cs. vaníliáscukor
30 dkg reszelt alma
1 kávéskanál fahéj

1) Mosd meg az almákat, és reszeld őket le nagy lyukú sajtreszelővel egy nagyobb keverőtálban.
2) Az így kapott almapéphez keverd hozzá fakanállal - ne géppel, mert nagyon lággyá töri az almát - a cukrot, a tojást, a fahéjat, vaníliacukrot, sütőport és végül a lisztet. Eredményül egy folyósabb kevert tésztát kapsz.
3) Ezt kivajazott majd lisztezett magas falú tepsibe/tortaformába/kuglóf vagy őzgerincformába tedd bele, majd süsd kb 180-200C° míg a teteje aranybarna nem lesz.

Saját változat:

Egy hidegebb napon vendégeket vártunk, köztük egy diabetikus étrendet követő emberkét is, ezért édesítőszerrel készítettem el ezt az almás sütit. De mivel csak 12 dkg por édesítőszerem volt, összetörtem még hozzá kb. 10 db édeskét. Ettől kellően édes lett, de a lényeg csak ezután jött:
1) Mivel a reszelt alma és a hozzá kevert cukor egy bizonyos mennyiségű levet eredményez, azt gondoltam, a kevesebb lé esetleg felboríthatja a tészta egyensúlyát. Ezért latolgatás nélkül belezuttyantottam kb. egy deci étolajat. De felolvaszthattam volna 10 dkg vajat is.
Szerintem a 30 dkg cukor elég sok, elég 20 dkg is és folyadékpótlás gyanánt kb. 1dl zsiradékot javaslok, amitől a tészta kevésbé száraz lesz. Enélkül persze egészségesebb.
2) Egy nagy marék diót egy zacskóba téve húsklopfolóval durvára törtem és úgy kevertem a tésztához. El tudom még képzelni darált mandulával, mazsola- és csokidarabokkal.
3) A "kávéskanálnyi fahéj" mindig megmosolyogtat, mert nagyon szeretem a fűszeresebb ízeket. Ezért - bár gondolomformán adagolom - ennél mindig több fűszert adok hozzá és ez másoknál is bevált. Nagymamámtól örököltem egy régi kávédarálót, amin csak fűszereket őrlök, ebben min. 5-10 szegfűszeget és 2-3 szegfűborsot megőröltem. A bátrabbak egy-két csipet szerecsendiót is reszelhetnek hozzá.
4) A szintetikus vaníliás cukor helyett minimum a Dr.Oetker Bourbon vaníliás cukrot vagy inkább a vaníliarúd kikapargatott közepét javaslom.
5) Koszorúformában sütöttem meg. Szép lett.
Karácsonyi gyümölcskenyeret úgy csinálnék belőle, hogy narancshéjat reszelnék és aszalt gyümölcsöket kevernék bele.

4 megjegyzés:

  1. Diót vagy darabolt mogyorót is érdemes beletenni. Barna vagy nádcukorral is nagyon finom. És nagyon édesszájú népek kedvéért csokimázat is elvisel :-)

    VálaszTörlés
  2. Igen, éljen a csokoládé az almás süti tetején :)

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Csoki darabokat is dobáltam a téséztába. Így is ízletes lett nagyon.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...