2012. december 13., csütörtök

"egyszerü bejgli" megint

Tataaam, íme a beígért kép. Kicsit repedt, de fűszeres és szaftos a diós és mákos beigli.
A tálalás és a finom diós és mákos golyók nem az én érdemem.

Eljött a beiglisütés ideje és megint konstatálnom kell egy egyszerű tényt, amit minden évben hasonlóképp megteszek: a beigli annyira finom volt tavaly, hogy karácsony után megfogadtam, év közben is csinálok, hiszen olyan egyszerű és nagyszerű sütemény.... aztán mi történt? Semmi, mert persze nem sütöttem meg és úgy érzem, ez így rendjén is van. De most az ünnep közeledtét jelzi, hogy ismét beindult a beiglisütőreflex. Mint egy kis óramű, ami várhatóan magától bekapcsol.

Özönlenek is a tuti receptek a neten, kedvedre válogathatsz, kedves olvasó. Persze én is lejegyeztem már az "egyszerü bejgli" receptemet, amit most szeretnék kiegészíteni pár gondolattal.

Gondoltam, végre ideje elmesélnem, hogy tavaly először sütöttem egy rúd diós beiglit, azt is ajándékba és csodásan bevált, sőt, az lett a legszebb! A hat rúd közül utolsóként tekertem össze a diósat, így nem maradt túl sok ideje arra, hogy keljen, mert az idő sürgetett - még melegen nyújtottam át ajándékként a fa alatt. A 30 perces meleg, majd 30 perces hideg helyen való kelesztés igencsak lerövidült és ennek köszönhetően nem kelt túl a mákos társaihoz képest. Nagyon szép volt, tényleg. Meg is jegyeztem, hogy idén 2x20 percre fogom lecsökkenteni a kelesztési időt és talán csak hideg helyre teszem, melegre nem. És talán jövő ilyenkor be is számolok róla :D

Tehát a diós tölteléket is először készítettem tavaly a már jól bevált máktöltelék mintájára és szeretném elmesélni, hogy az illata és állaga csodás volt, az ajándékozott szerint pedig igazán finom. A tészta arányairól és az összaállítás módjáról az előbb említett receptben olvashatsz.

4 rúd töltelékéhez:
50 dkg darált dió
25 dkg cukor
2 dl forró víz
10-15 dkg sárgabaracklekvár
1 citrom héja és a fele citrom leve
1 vaníliarúd belseje vagy egy zacskó Bourbon vaníliás cukor
10 dkg tisztított, 1 éjszakára rumba áztatott mazsola a rummal együtt
1 púpozott teáskanál fahéj
esetleg őrölt szegfűszeg, szegfűbors, ha kedveled

Tippek:
- Szerintem a beiglisütés legmacerásabb része a töltelék összeállítása, ezért jó, ha előre elkészíted, vagy legalább előkészíted, úgy értem a sütés előtti estén például. Ez attól is függhet, milyen mák- és diódarálód van. (Nekem például van egy hagyományos mákdarálóm, míg nincs egy hely, ahová felerősíthetném. Komolyan mondom, már csak a hangulat kedvéért is meg fogok őrizni egy régi hokedlit, hogy fölé görnyedve tekerjem a kart egy jó ideig .... mint egy időutazás vissza a gyerekkoromba.) De ha gyorsan forgolódsz a konyhádban a kamra, a fiókok, a hűtő és a mosogató között, talán addig is elkészülsz vele, amíg kel az összegyúrt tészta a tálban. 
- Ha nem áztattad be a mazsolát előző este, a következőt ajánlom: forrald fel a rumban, majd zárd le a gázt és tedd félre jó 10 -15 percre.
- A receptek fele tejet használ a dió felöntésére. Nekem a víz is bevált és nem tudom, mekkora ennek a jelentősége... talán ha minél gazdagabb, zsírosabb tejet használsz.
- Ha nem örököltél a nagymamádtól egy régi kávédarálót és nem tudsz szegfűszeget és szegfűborsot darálni odahaza, az Aldiban és az Intersparban már kapható őrölt szegfűszeg.
- Bizonyos bioboltokban és az Intersparban is kapható bio-, azaz kezeletlen citrom és narancs. Ne reszelj gombaölőszert a csodás sütikbe, ha egy mód van rá.
- Pár napja egy egyszerű és remek ötletet kaptam Ritától. Tetszik a poszt, a kevert liszt, a nádcukor, a kókuszzsír, de ami igazán teszik, az az ötlet, hogy a beiglirudakat egyesével teszi sütőpapírba, hogy azok még véletlenül se süljenek össze. Na, ezt az ötletet mindenképp átmentem és közben csodálkozom, hogy ez eddig hogy a csudába nem jutott eszembe. És bár karácsonykor maradnék a mákos és diós verziónál, a narancsos, gesztenyés, csokis finomságot lehet, hogy mégiscsak megsütöm egy szép téli napon.
- És végül egy tipp nekem: időben töltsem fel a fényképezőgép elemeit és végre örökítsem meg a művet. 

Bár még van jó 10 napunk, már beosztottam az idejét a következő fontos és időigényes teendőknek: vadászat halra, vadra, tejre, vajra, mi jó falat, töltött káposzta főzés, madártejkészítés (4-5 liter...), mézeskalácssütés, 4-5 féle linzer sütése és ragasztása, beiglisütés. Ezt mind ajándékba is viszem majd, hogy megoszthassam a sok finomságot.
Szép adventet, kellemes készülődést, finom és illatos élményeket kívánok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...