2014. december 5., péntek

Mézes, mandulás, áfonyás, házi müzli

Sokszor megnézem a gyárilag dobozolt müzliket a boltokban, annyi jót ígérnek, hogy csuda. Hogy kivételesen egészséges és rettentően fitt leszel tőle. Régóta játszottam a gondolattal, hogy megpróbáljam elkészíteni a saját müzlimet, hiszen a csomagolás tanusága szerint nem egy nagy trükk összedobni. Ráadásul olyat készíthetek, amilyet én akarok és nem kell 400 forinttal többet fizetnem, ha beleteszek egy kevés aszalt gyömölcsöt - aminek a legnagyobb része mazsola - vagy pár kocka csokoládét. A kérdés inkább a kívánt állag előállítása.
Tegnap ajándékba készítettem nagy hirtelen és már én is tudom, hogy tele van a net ötletekkel. Biztos forrást kerestem, ezért Chili és Vanilia receptjéből indultam ki - honnan máshonnan (köszönet érte, nagyon jók az arányok, remek alaprecept és üdvözlöm a tippeket is) -, aztán hozzátettem más hozzávalókat és a saját ötleteimet is. Így fest a dolog:

Ajánlom a mézes, fahéjas müzlit Kolettának, Mariannának, 
Móninak és Andinak, akik, hála istennek, szeretik az asztalt áfonyát, micsoda mázlista vagyok :)

Hozzávalók:
1 dl finom méz
0,5 dl finom olaj
20 dkg zabpehely
kb. 1 marék szezámmag és lenmag
kb. 1 marék mandula
kb. 1 marék aszalt vörös áfonya
őrölt fahéj
vaníliapor

1) Egy közepes lábosban összemelegítettem a mézet és az olajat rövid idő alatt.
2) Ebbe belekevertem a a zabhelyhet, a durvára vágott mandulát és a magokat úgy, hogy mindent egyenletesen bevonjon a méz és az olaj keveréke.
3) Egy sütőpapírral bélelt tepsibe terítettem egyenletesen és 170 fokon 18-20 perc alatt aranybarnára sütöttem. Közben azért odafigyeltem és az utolsó percekben egyszer átforgattam az egészet.
4) Miután kivettem a sütőből, kevés fahéjat és vaníliaport szórtam rá, hozzáadtam a felaprított vörös áfonyát és jól összekevertem, így hűlt ki.
5) Üvegbe töltöttem.

10+20 perc (+ minimum 1 óra) alatt kész az ajándék, tadaaam :)

Két deci joghurthoz ajánlok egy összedarabolt banánt és pár kanál mézes házi müzlit. Nekem biztosan az egyik kedvenc reggelim.  

Bevallom, a méz, olaj, zabpehely arányára figyeltem csak, a többi hozzávalót csak úgy érzésre adtam hozzá.

Vigyázni kell a sütéssel, az utolsó 5 percben érdemes odafigyelni, szerintem könnyen odakap.
Amikor kivettem a sütőből, még nem volt ropogós, csak miután kihűlt, ezt Mautner Zsófinál olvastam. Azt is tanácsolja, hogy ne akarjunk egyszerre nagyobb adagot készíteni, mert nem fog megpirulni rendesen.
Még melegen szórd meg a fűszerekkel.

Válassz a kedved szerint olajos magvakat: mogyorót, földimogyorót, kesudiót, pisztáciát, diót. Barna szezámmagot. Puffasztott (barna) rizst, puffasztott amarántmagot. Zabkorpát, búzakorpát.
Zabpehely helyett árpapelyhet, tönkölypelyhet, pehelymixet. Egy-két evőkanál kókuszreszelék kifejezetten jól áll(na) neki. Ez utóbbi a DM Alnatura müzli mixére emlékeztet, amitmegkedveltem.
Áfonya helyett aszaltszilvát, -barackot, fügét, datolyát, meggyet, mazsolát, ananászt, papaját, arany mazsolát.
Keverj hozzá csokikockákat. Reszelj hozzá kezeletlen narancshéjat.
Virágmézzel készült és szerintem nagyon kellemesen megtartotta az ízét. Készítsd aromásabb hárs-, erdei- vagy gesztenyemézzel.
Ez esetben nem baj, ha az olajnak nincs jellegzetes íze.
A fahéj, vanília kombó nagyon bejött, a mézzel kifejezetten télies, ünnepi lett. Én nagyon elégedett vagyok ezekkel az ízekkel, de el tudom képzelni esetleg egy csipet kardamommal, szegfűszeggel, ánizzsal, de tényleg csak egy csipettel. Ha nincs vaníliaporod, használj Bourbon vaníliáscukrot.

Remek ajándék, nagyon könnyű elkészíteni, finom, tartalmas, egészséges reggeli vagy nasi, ha úgy tetszik. Ha csak a zabpelyhet nézzük, tele van rosttal, vitaminnal, vassal, magnéziummal, nem beszélve a kalciumbomba szezámmagról vagy a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag lenmagról. Mind értékes és tápláló, jó reggeli alap, ki ne hagyjátok őket. Ráadásul isteni finom a pirított szezám- és lenmag.

Jó étvágyat a reggelihez, kellemes karácsonyi ajándékkészítést. Éljenek az ehető ajándékok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...