2010. május 8., szombat

Évi gyümölcstortája


Közeleg a gyümölcsszezon - ez itt a kedves almafám virága. Minden nap többször is megnézem a cseresznye- és meggyfákat meg az öreg sárgabarackfát. És lefelé is sűrűn tekintgetek az eperbokrok közé. Idén málnát és szedret is ültettem :)

Erről is eszembe jut az a sütemény, amit csak "Évi gyümölcstortájának" hívok, mert egy Évinél ettem először vagy 8-10 éve. Bár nem feltétlenül torta, mert kevert tészta lévén bármilyen formában megsüthető a muffinformáktól a tepsiig bezárólag. Egy Nők Lapjából származik az eredeti Lajos Mari recept, amit odahaza emlékezetből összelapátoltam. A tetején volt még valamilyen vörösboros öntet, de ezt meg sem jegyeztem. Hogy mennyire hasonlít az eredetire, már sohasem derül ki, viszont nagyon gyors és finom a végeredmény. Tulajdonképpen alapreceptnek számít, ami bármilyen gyümölccsel finom, mégis a banán benne a lényeg: senki sem szokta felismerni, olyan finoman belesül a tésztába, főként ha előtte lepürésítem. Érdemes kissé puhább banánt választani.

Javaslom hozzá a biocitromot, vagy legalább forró víz alatt nagyon alaposan lesikálni a messziről jött gyümölcsöt. A rúd vanília kikapart belseje a legfinomabb, de nem olcsó mulatság. A Bourbon vanillincukor átmeneti megoldást kínál, így nem csak szintetikus ízt érzünk. A rumról szintén úgy vélem, hogy érdemes eredetit, nem műanyagot használni. A lidliben nagyon kedvező áron kapható a Liberté rum, ami színtiszta, mert cukornádból készült Reunion szigetén. Na, hol is van ez a sziget?
A rum, a vanília, a banán és a citrom együtt mennyei. Nem csak szerintem.

Hozzávalók:
25 dkg lágy vaj
4 tojás
25 dkg porcukor
1-2 löttyintés rum ízlés szerint
1 citrom reszelt héja és a levének a fele
vanília
25 dkg finomliszt
fél csomag sütőpor
3 nagyobb banán
bármilyen gyümölcs

1) A lágy vajat kikeverem a porcukorral és a 4 tojással. Én nem szoktam, de a tojás fehérjét külön is felverheted és a végén forgasd hozzá.
2) Belekeverem a rumot, 1 citrom reszelt héját, a fél citrom levét és a vaníliát.
3) Most jön egy fél sütőpor, persze a liszttel jól összekeverve.
4) Öntsd a sütőformába a tésztát. Elég ahhoz, hogy egy normális átmérőjű kerek tortaformában egy elég magas tortát kapjál. Legtöbbször közepes méretű tepsiben sütöm sütőpapíron.
5) Ezt a sűrű tésztát telenyomkodom fél centisre vágott banánkarikákkal, nem kell szépen, lényeg, hogy tele legyen. Szerintem még csinos is, ha kissé hepe-hupás a torta teteje. Vagy összenyomkodom villával/leturmixolom és így keverem bele a tésztába még mielőtt a formába öntöm.
6) Ennek a tetejére lehet sokféle gyümölcsöt tenni. Cseresznyét, meggyet, barackot, ribizlit szoktam, de alma, körte, kivi is szóba jöhet. Vagy akár vegyesen. Pl. eper + rebarbara.
7) Forró sütőbe teszem és a lángot folyamatosan mérsékelve, kb. 30-40 perc alatt készre sütöm. Ha esetleg nagyon sülne a teteje, sütőpapírral letakarom. Rácson kihűtöm, de még melegen porcukorral megszórom. Fahéjat is lehet rá szórni, de szerintem enélkül is egy ízkavalkád.

Kissé más ízt kapsz, de egészségesebb lesz, ha a liszt felét teljes kiőrlésű liszttel és a cukrot finomítatlan nádcukorral váltod ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...