2011. március 20., vasárnap

Kapribogyós, kapros tengeri hal pirított zöldségekkel

Terebess fűszerkalauz: Kapribogyó

A hétvégén pompás étkekkel kényeztettek egy igencsak szép helyen. A konyha olyan volt, ahogy azt elképzeltem: változatos, valóban igényes és nem utolsósorban szemet gyönyörködtető. A kiszolgálás pedig számomra kifogástalan. Élvezettel figyeltem, átadtam magam minden részletnek. Többek között az a bizonyos utolsó halétel és az a szép törékeny, friss kaporlevél a tányér szélén megihletett.
Hazafelé jövet csak annyit tudtam, hogy mindenképp halat akarok készíteni. A nemrég készített halas kukoricasaláta amúgy is arra indított, hogy kapros, kapris halat készítsek valami mód.
Még a lazac, a nyelvhal, a friss kapor és a tejszín hiánya sem vette el a kedvem. A szokásos inspiráló receptolvasgatás is elmaradt, csak körülnéztem a polcokon, összegyűjtöttem, amit belegondoltam és ez lett belőle.
Köret gyanánt a meglévő, szokásos tél végi, tavasz eleji idényzöldségeket választottam. A zeller mindenképp nagy barátságban van a hallal. Gondolkodtam a zöldségpürén, meg aztán kíváncsi is lettem volna a három átpasszírozott zöldség közös, új színére. Aztán mégis inkább a rozmaringos krumplinál már bevált módszer mellett döntöttem.

Hozzávalók kb. 2 személyre:
kb. 40 dkg tengeri halfilé
frissen őrölt fehér bors

5-6 ek olaj
2-3 dkg vaj
2 gerezd fokhagyma
kb. 1 ek kapribogyó
kb. 1,5 kiskanálnyi (szárított) kapor
1 dl tejszín + esetleg egy kiskanál kukoricakeményítő
citrom frissen facsart leve

1) A hal mindkét oldalát 2-2 perc alatt megsütöttem a vaj és az olaj keverékén, közben megsóztam és fehérborsot tekertem rá.
2) Egy tálra szedtem, amin aztán később feltálaltam.
3) Közben belereszeltem a fokhagymát, ami egy picit tovább pirult a visszamaradt zsiradékon, majd levettem a tűzről.
4) Tejszín híján felöntöttem kb. 1 dl vízzel és hozzáadtam a felaprított kapribogyót és kaprot.
5) Pár percig forraltam és nyakon öntöttem a halat.

A körethez:
4 közepes krumpli
4 közepes sárgarépa
1 nagy zellergumó fele
2 ek olívaolaj
2 dkg vaj
egy közepes hagyma
2 fokhagyma

frissen őrölt fehér bors

1) A zöldségeket megtisztítottam, egyforma hasábokra vágtam és kevés sós vízben roppanósra főztem őket.
2) Leszűrtem és hagytam, hadd száradjanak, szikkadjanak.
3) A vaj és olaj keverékén megpirítottam a zöldségeket többszöri kevergetés mellett, hogy minden oldaluk megpiruljon. Közben sóztam, borsot tekertem rá.
4) Mikor majdnem kész volt, hozzákevertem a vékonyan felkarikázott hagymát és fokhagymát és még 1-2 percig pirítottam kevergetés mellett.

A halat a zöldségekkel körítettem, meglocsoltam egy kis fűszeres mártással és citromot csepegtettem rá.

A hal nagyon gyorsan elkészül, ezért érdemes a főzést előbb megejteni, hogy a zöldségeknek legyen elég ideje száradni. Ha vizesen (vagy túlfőve) kerülnek a serpenyőbe, nem biztos, hogy sikerül prezentálni a kívánt, kissé ropogós, belül roppanós állagot. A legnagyobb serpenyőm tettem a legnagyobb lángra, így sikerül a legszebben. Több réteg zöldség másképp fog viselkedni, nem fog szépen megpirulni, de persze a krumpli minőségétől és állagától is függ a végeredmény.
Azon a bizonyos tányéron szerepelt még gomba, cukkini és spenót is. Mindez csőben sütve? Esetleg egy pár szem kelbimbó?

A halsütésnél nagy kedvenc ízkombinációm a fokhagyma, zeller, bor, bors, citrom. Most igyekeztem, hogy ne a fokhagyma domináljon, inkább a kapribogyó, a kapor és a citrom. Gondolkodtam is egy kicsit, hogy kihagyjam-e, de aztán a hagymafélék a pirításnak köszönhetően elvesztették erős aromájukat. Ha szeretnéd az aromáját érezni ebben az ételben is, csak a végén tedd a mártáshoz. De el is hagyhatod, ha gondolod.
A bort ezúttal nem a serpenyőbe, hanem a pohárba töltöttem.
Mint az összes hasonló étel, vajjal és tejszínnel selymesebb, teltebb ízű, nélkülük egészségesebb. Variáld kedved szerint a kettő arányát.
Alig várom a friss kaprot és új, ízletes zöldségeket.

Könnyű, finom vacsoránk kerekedett. És kissé hosszadalmas, mivel csak szálkás haltörzset találtam a mélyhűtőben filé helyett. Legközelebb meglátogatjuk a Metro sokat emlegetett halpultját.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...