2012. február 5., vasárnap

Kefires, banános, csokoládés, diós koszorú


Ma az egész országban őrülten hideg van, "mint a Deltában", már akinek mond ez még valamit. Mintha a tél megpróbálná bepótolni, amit eddig nem adott. Hasonló képeket festenek elénk már pár napja, ijesztgetnek, mire fel én gyönyörű napsütésre ébredtem, ami egész nap kitartott. Hát, ez nagyon jól esett. És a süteményillatos konyha is feltétlenül sokat tesz az ember lánya jó érzéséhez ilyenkor. Például így:

Pár hete egy nagyon finom kuglófot kóstolhattam Katánál. Narancsos, csokis volt ... Amikor elsorolta a hozzávalókat, nem volt kétséges, hogy ennek a sütinek az én konyhámban is helye van. Másrészt kísértetiesen hasonlított a kedvenc kefires, mákos sütimre... Kevert süteménnyel van dolgunk ismét, aminek az állaga és az ízvilága nagyon közel áll hozzám. Nagyon szimpatikus az összetétel és az, hogy szabadon lehet variálni több más, kedves gyümölcsös sütimhez hasonlóan. Kellemes és kényelmes, hogy sokféle formában megsüthetjük az őzgerinctől kezdve a muffinformákon át egy egyszerű tepsiig. Nevezhetjük gyümölcskenyérnek is. Vagy gyümölcsös őzgerincnek. Esetleg csokoládés őzgerincnek? Vagy akár bögrés sütinek.
Könnyen kedvenc vasárnapi süti válhat belőle, próbáljátok ki bátran. Nagy köszönet érte Katának még egyszer!

Hozzávalók az alaphoz, mérőpohár a kefir pohara:
1 nagy kefir
1 pohár cukor
3 tojci
2 pohár liszt
1 sütőpor
fél pohár olaj

Jöhet a rakomány a kedved szerint:
1 nagy marék mazsola vagy bármilyen aszalt gyümölcs
1 tábla finom étcsoki feldarabolva esetleg lereszelve
1 nagy marék dió, mandula, mogyoró durvára törve vagy megőrölve

Kell egy kis fűszerezés, ízlés szerint variálható, ahogy teccik:
2-3 löttyintés nádcukor rum
bourbon vanília
1 citrom vagy narancs reszelt héja és egy kis leve
fahéj
mézeskalács fűszerkeverék, aki szereti
stb.

Az én konyhámban ma így készült az arányokat megtartva és csodás lett:
2 kis pohár kefirem volt, ehhez mértem a többi hozzávalót
2 kis pohár cukor, amiből egy kicsit elcsaltam
2 tojci
3 kis pohár liszt
1 foszfátmentes sütőpor
1 kis pohár olaj vagy felolvasztott vaj
2-3 löttyintés nádcukor rum
1 nagy marék mazsola
1 nagy marék dió durvára törve
bourbon vanília
1 házi(!) citrom reszelt héja és egy kis leve
1 nagyobb banán, de jó lett volna +1

Az összeállításhoz szükséged lesz többek között egy tányérra a banánhoz, egy vágódeszkára, egy nagy késre, egy nagy tálra és egy megfelelő keverőkanálra. Persze gépekkel is apríthatsz, keverhetsz, de kézzel is gyorsan megvan.

1) A mazsolát vagy az aszalt gyümölcsöt egyszer forrald fel a rumban pár perc alatt, majd hagyd, hadd igya fel, amennyi rumot akar.
2) Keverd habosra a kefírt, a tojásokat a cukorral, a sütőporral és a vaníliával.
3) Keverd hozzá a lisztet, majd az olajat. Reszeld bele a citrom héját és egy kicsit a levéből is tégy hozzá.
4) Aprítsd fel a banánt, majd egy villával pépesítesd tovább. Keverd el pár gyors mozdulattal a tésztában.
5) Gurulj át párszor a dión a sodrófával, de azért aprítsd tovább egy nagy késsel. Vagy daráld le. Vágd apró kockára a csokoládét vagy reszeld le, ha úgy gondolod. A rumos mazsolával együtt mindezt keverd a tésztához.
6) Vajjal kikent, belisztezett vagy sütőpapírral kibélelt sütőformában süsd.
7) Először röviden, magasabb lángon, majd közepes lángon süsd kb. 30-40 percig és tűpróbáig alacsony fokozaton. Kis kérget kap. (A nagymamám sütője lassan, de biztosan jár, mint már mondtam... azért figyelj oda a sütésnél.)

Az eredeti adag nem kevés, bizony, csak tepsibe vagy nagy formákba ajánlom. A két kis pohár kefirből is tisztes mennyiséget kaptam: a 24cm-es koszorúformámban szép magas süteményt vehettem ki a sütőből. Kb. 12 muffinhoz az 1 kefir mennyiséget ajánlom.
A kefires pohárban először a száraz hozzávalókat, majd az olajat mértem ki, hiszen rettentően gyakorlatias vagyok...:) Miközben kevertem, én bizony megálltam a 3 pohár liszt után, úgy döntöttem, hogy bár "hivatalosan" 4 pohárnyi dukálna bele, ez az arány remek állagot fog kölcsönözni. És tényleg. Így kissé nedves, morzsás lett a süti. Az összetört banán is nagyban hozzájárul a finom állaghoz, hát még az ízvilághoz. Ígérjétek meg, hogy egyszer kipróbáljátok. A banán után automatikusan, mint egy robotpilóta nyúlok a vaníliához, a rumhoz és a citromhoz. Többszörösen kipróbált íz, nagyon szeretem ismételni és újból átélni az élményt. Most a csokoládéval és dióval együtt bizonyított.

Készíts belőle egészségesebb süteményt:
A lisztnek legalább a felét nyugodtan cseréld ki fehér zabpehely- vagy fehér tönkölyliszttel.
Az olaj helyett extra szűz olívaolajat használhatsz.
A fehér cukor helyett használj sötét nádcukrot vagy gyümölcscukrot, akár csökkentheted is egy kicsit a mennyiségét.
Természetesen joghurttal ugyanolyan finom.

Találd meg a saját ízvilágodat, kísérletezz, mennyi rakományt bír el a tészta. Ha jól tudom, a tészta mennyiségével azonos mennyiséget el kell bírnia. Most nagy hirtelen a következőket tudom összegondolni:

csokoládé, mogyoró, fahéj, amaretto
csokolédé, mogyoró, aszalt szilva, fahéj, rum
csokoládé, mandula, füge, banán, rum
darált mandula, datolya, narancs, banán, rum
darált mandula, vanília, citrom, aszalt vörösáfonya vagy (fagyasztott) bogyós gyümölcsök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...